Open in new window
Meie, turundajad, oleme kavalad! Oleme kuulnud, et mida kauem külastaja kodulehel viibib seda parem. Põhimõtteliselt on meil isegi õigus aga paljud meist ei saa siiski aru, mis kodulehe külastajat närvi ajab ja mis mitte.
Juba väga pikka aega on minule vastukarva olnud saidist väljuvate linkide avamine uues aknas. Loogika selle taga on siis see, et nii jääb kasutajal teie veebikeskkond brauseris avatuks ja ta ei lahku sealt.
Julgen ennast üle keskmise oskustega internetikasutajaks pidada (ikkagi juba 12 aastat kogermust selja taga) ja mind ajab küll närvi, kui keegi turundusäss otsustab minu eest, kas avada link uues aknas või vanas. Vabandage väga aga ma saan ise selle otsusega hakkama. Oluline on siin tähele panna, et kui tegemist on tavalise lingiga, siis saan lihtsalt valida, kas avan vasaku hiire klahviga olemasolevas aknas või parema klahvi abil uues aknas (mõne mäki puhul võib see parema klahvi trikk küll maagiana tunduda :), siis uut akent avava lingi puhul pean selle avamiseks olemasolevas aknas lohistama lingi aadressi ribale. Ärge üritage kasutajate eest mõelda.
Eelneva vastuväiteks tuuakse tihti asjaolu, et paljud kasutajad ei saa hakkama lingi avamisega uues aknas ja oleks seega sunnitud käesolevalt lehelt lahkuma isegi siis, kui nad seda tegelikult teha ei taha. Siis tormab appi turundusäss ja aitab kasutajal uue akna avada. Tänan aga võibolla mõni teine kord.
Miks uued aknad halvad on? Esiteks lõhuvad nad “back”-nupu ehk sisuliselt algab uues aknas uus sessioon, kust kasutaja enam teatud punktist tagasi ei saa. Tagasi minemise nupp on nii oluline osa interneti kasutamisest, et selle võiks rahule jätta.
Teine asi on see, et teete midagi, mida kasutaja oodanud ei ole (avata uue akna) ja see võib vähem kogenud kasutaja segadusse ajada ja interneti veteranid pahuraks muuta, sest püüate nende eest otsustada.
Ainuke koht, kus uue akna avamine on õigustatud on mitte-veebi dokumentide avamine (pdf, doc, xls jne). Kasutaja sulgevad tihti dokumendi pärast sellega tutvumist ja kui dokument on avatud vanas aknas, siis sulgevad nad ka oma brauseri.
Kui avate uue akna, siis see iseenesest ei taga, et ma teie saidil kauem viibin. Kui olen otsustanud, et sellel lehel minu jaoks enam midagi olulist ei ole, siis ma lahkun sellelt olenemata uue akna avamisest. Seda, et ma teie keskkonnas kauem viibiksin saate kindlustada vaid mulle vajaliku ja olulise info andmisega.
Kõikidel muudel juhtudel, palun ärge üritage otsustada, mis on minule parim.
Mina arvan küll, et open in new window on päris hea asi. Kohati on päris tüütu valida pidevalt parema hiireklikiga linke. toon näite: kui lugeda mingit artiklit näiteks internetiturunduse kohta siis tihti on artiklis ära toodud mingid näited/cased, millele on viidatud hüperlingiga. Ja päris mugav on pärast leht kinni klõpsata ja artikli lugemist jätkata.
Ma siiski tahan, et mulle jäetaks võimalus ise otsustada mida ma teen.
Kui brauserina on kasutusel Firefox või Opera, siis lingil hiire keskmise nupuga (tavaliselt rullik, aga töötab ka nupuna) klikkides avatakse link uues tab-is. Selliselt ei ole vahet kuidas lehe tegija seda mõelnud on, kui uut akent ei tekitata just javascriptiga. Viimasel juhul keskmine nupp ei toimi.
Mina aga eeldan, et link avaneb uues aknas. Ja kui ei avane, siis paneb vanduma, eriti kui järgmiselt lehelt klikid järgmisele jne, aga ühel hetkel sooviks alguspunkti. Tean, tean, et saab back-nupuga tagasi… Aga kui oled lõpuks mingile saidile jõudnud, mis paneb brauserit sulgema? Ja enam ei mäleta täpselt, mis sait sind paelus(aadressi pean silmas).
Kasutajana on minu loogika järgmine: surfan/loen mingil huvipakkuval saidil. Kui seal on huvipakkuv link, siis klikin (ja eeldan et avaneb uues aknas) – see on nagu raamatu remark, et siis jälle algallika poole tagasi pöörduda.
Mu väide ikkagi püsib, kui on "new window", siis pahaaimamtule kasutajale visatakse uus aken ette olenemata sellest kas ta tahab või mitte. "Same winfow" link aga jätab kasutajale võimaluse valida, kas uus aken või mitte.
Mõneti on Sul õigus. Kuid testisin just enda peal. Olen ära harjunud sellega, et kui avaneb uus sisu, siis on see uues aknas. Ehk kui mingist veebiviite lugemisest villand saab, siis käib ALT+F4 või CTRL+F4 ning loodan vana lehe leida mõnest lahtisest tab’ist.
Test nr 2. Ilmselt oleneb palju lehe sisu tüübist. Ühe blogikirje teksti allosas oli link täiendavale infole teises veebisaidis. Oleks küll vihale ajanud kui see uues aknas oleks avanenud. Õnneks avanes samas aknas ja sai samal teemal lugemist jätkata, omamatagi soovi algsele lehele tagasi pöörduda..
Tasub veel tähelepanu juhtida, et html strictis pole targetit kunagi olnud. "no version of HTML strict has ever included the target attribute" http://www.w3.org/MarkUp/20…
Olen nõus, et lehe külastaja eest ei tohiks otsustada, kuidas ja kus link avaneb – tuleks jätta talle valida, kas avab lingi samal sakil või uuel (kasutasin sõna sakil sellepärast, et "new window" väljendit kasutavad veebikujundajad, kasutajad räägivad peamiselt tab’ist või sakist, sest kes kasutab tänapäeval mitut lahtiolevat veebisirvija akent, kui olemas on "tab browsing").
Mul endal on selline harjumus välja kujunenud, et ma avan enamus linkidest (ka sisemised) uuel sakil. Avan artikli (nt postimees.ee, blogid) hiire keskmise klahviga (MC), see avaneb uuel sakil, loen/uurin läbi ja sulen saki, kas MC’iga või L-tähe kujulise Mouse Gesture’iga. OS ja sirvija on Windows ja Firefox.
Miks nii? Sest kokkuvõttes on see tohutu ajavõit võrreldes sellega, et klõpsida tagasi nuppu, sest siis jääb ära päringu saatmine ja lehekülje taaslaadimine. Lisaks on see hea, kui kasutatakse ühendusena mobiil-internetti, mis tasustatakse andmemahu põhiselt.